پنجشنبه 9 فروردين 1403

توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری میراثی که از یک مریخ‌نورد مرده به جا می‌ماند

يكشنبه 10 ارديبهشت 1402

میراثی که از یک مریخ‌نورد مرده به جا می‌ماند

مریخ‌نورد «ژورانگ» چین شاید مرده باشد، اما میراث آن زنده باقی خواهد ماند.

چین به تازگی تایید کرده است که اولین مریخ‌نورد این کشور ممکن است به دلیل تجمع غبار مریخی روی صفحه‌های آن برای همیشه غیرفعال شده باشد.
این مریخ‌نورد چینی از ماه مه سال گذشته در خواب زمستانی به سر می‌برد.
با این حال، در ماه جاری، مقامات چینی سکوت خود را در مورد ماموریت ژورانگ شکستند و اعلام کردند که این مریخ نورد نمی‌تواند از خواب زمستانی برنامه‌ریزی شده خود خارج شود.
انباشته شدن غبار مریخ بر روی صفحات خورشیدی‌ باعث خاموشی ژورانگ شده است و این مریخ‌نورد نمی‌تواند از آفتاب نسبتا ملایمی که به سیاره سرخ می‌رسد انرژی دریافت کند.
اگرچه چین پایان ماموریت ژورانگ را تایید نکرده است، اما این احتمال وجود دارد که مریخ‌نورد این کشور نتواند دوباره بیدار شود. با این حال، ژورانگ داده‌های زیادی را جمع‌آوری کرده است که به دانشمندان اجازه می‌دهد اطلاعات مهمی در مورد مریخ به دست آورند.

یافته‌های جدید درک ما از گذشته‌ی نزدیک مریخ را تغییر می‌دهد
برای مثال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ممکن است آب شور در مناطق گرم‌تر و کم ارتفاع مریخ زمانی نزدیک‌تر به اکنون وجود داشته باشد.
این مطالعه جدید که در مجله Science Advances منتشر شده است، از تجزیه و تحلیل تپه‌های شنی مریخ که داده‌های آن توسط مریخ نورد ژورانگ جمع‌آوری شده است، به دست آمد.
دانشمندان این مقاله‌ی جدید با استفاده از داده‌های دوربین تصویربرداری این مریخ‌نورد و همچنین ابزار اندازه‌گیری شیمیایی آن، شکاف‌ها و دیگر ویژگی‌های سطحی تپه‌های شنی مریخ را تجزیه و تحلیل کردند.
یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که آنها دریافتند که این تپه‌ها احتمالا به دلیل ذوب شدن آب‌های یخ زده ۴۰۰ هزار سال پیش شکل گرفته‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که مریخ در دوره‌ی معاصر آب و هوای مرطوب‌تری نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد داشته است. آنها همچنین می‌توانند داده‌ها را در اختیار ماموریت‌های آینده به سیاره سرخ که به جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی می‌گردند، قرار دهند.

تجزیه و تحلیل شکاف در تپه‌های شنی مریخ
دانشمندان به طور کلی موافق هستند که مریخ احتمالا میلیاردها سال پیش دارای توده‌های بزرگ آبی بوده است، مانند دریاچه باستانی در دهانه جیزرو، جایی که مریخ نورد استقامت ناسا در حال حاضر در جستجوی نشانه‌هایی از حیات در آن است.
با این حال، در مورد آب‌های سطحی مریخ در هزاره‌های اخیر اطلاعات کمتری در دست است. برخی از شواهد غیرمستقیم زمین شناسی نشان می‌دهد که فرآیندهای آبی هنوز در سطح سیاره رخ می‌دهد، اما تحقیقات بیشتری لازم است.
در این زمینه، تیم تحقیقاتی جدید، داده‌های ژورانگ را برای درک بهتر شرایط هیدرواقلیمی مدرن در مریخ، جمع‌آوری کرد.
آنها به طور خاص، داده‌های مریخ‌نورد را در مورد تپه‌های غنی از نمک منطقه Utopia Planitia در نیمکره شمالی مریخ جایی که ژورانگ در ماه مه سال ۲۰۲۱ در آن فرود آمد، تجزیه و تحلیل کردند و به دنبال نشانه‌هایی از میکروب‌های باستانی که می‌توانستند شوری بالا را تحمل کنند، گشتند.
ماموریت‌های مریخ‌نورد ژورانگ ممکن است به پایان رسیده یا نرسیده باشد. در هر صورت، میراث علمی آن برای سال‌های آینده زنده خواهد ماند.

تحليل