جمعه 10 فروردين 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
 

دوشنبه 9 بهمن 1396

تاکید بر توسعه زیرساخت و سرویس های ارزش افزوده پیام رسان ها

 
 


در حاشیه هفتمین همایش و نمایشگاه سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت؛ احمد میردامادی، سید جعفر خورشاد و رامبد حیدریان در گفتگویی با شبکه خبری آی سی تی پرس، بر سر نقش پیام رسان ها و نقش توسعه زیرساخت های پرداخت بر آن و همچنین تاثیر متقابل شرکت کردند.
به گزارش هموطن سلام به نقل از شبکه خبری ICTPRESS، سید جعفر خورشاد، مدیرعامل پیام رسان سروش گفت: گستردگی پیام رسان ها به شکلی شده که مردم عمده کارهای خود را از طریق آن ها انجام میدهند؛ مانند ارتباط با دوستان، سرگرمی، اخبار و اطلاعات. حتی کسانی که به تازگی با اینترنت و فضای وب آشنا شده اند پیام رسان را با اینترنت یکی می دانند. این به دلیل فضای ارتباطی است که وجود دارد.

وی افزود: حالا وقتی خبر رسانی در داخل پیام رسان انجام می شود بهتر است که سایر نیازهای مردم را در حد امکان نیز در داخل پیام رسان مرتفع کنیم. یکی از این نیازها بحث خرید و فروش یا همان تجارت الکترونیکی است. در این فضا حداقل کاری که باید انجام شود آماده سازی زیرساخت پرداخت است برای اینکه فروشنده کالا یا خدمات بتواند محصول خود را در آنجا عرضه کند. از طرف دیگر خریدار هم باید بتواند به راحتی و با سرعت و تضمین کیفیت محصول خود را خریداری و استفاده کند. وی در خصوص اینکه پیام رسان داخلی می تواند نقش مستقیمی در توسعه این موضوع داشته باشد اظهار داشت: در حال حاضر پیام رسان های خارجی نتوانسته اند وارد بحث پرداخت شوند. خورشاد تاکید کرد: اگر پیام رسان های داخلی بتوانند اعتماد مردم را در این زمینه جلب کنند، آن وقت می توانند از عرضه کننده کالا و خدمات درخواست کنند تا برای کمک به این فرآیند وارد این حوزه شده و باعث سرعت دادن به این موضوع شود. مدیرعامل پیام رسان سروش در ادامه گفت: در حال حاضر این امکان در پیام رسان سروش وجود دارد. یعنی علاوه بر وجود زیرساختهای لازم، سرویس های پرداخت درون کانال ها و حتی خرید شارژ یا پرداخت قبض نیز عرضه می شود. ولی هم فروشنده و هم خریدار باید مشارکت کنند تا به این ترتیب گردش مالی ایجاد شود و ما بتوانیم برای آن ها تبلیغ کنیم؛ پیام رسان سروش هم اکنون بیشترین تعداد کاربر را در بین پیام رسان های داخلی دارد. جعفر خورشاد با بیان اینکه این موضوع تا چه اندازه می تواند باعث تشویق کاربران به ترک پیام رسان های خارجی و استفاده از پیام رسان های داخلی شود گفت: قبل از هر چیز این بحث مطرح است که آیا پیام
 

" اگر پیام رسان های داخلی بتوانند اعتماد مردم را در این زمینه جلب کنند، آن وقت می توانند از عرضه کننده کالا و خدمات درخواست کنند تا برای کمک به این فرآیند وارد این حوزه شده و باعث سرعت دادن به این موضوع شود.... "

 
 
رسان داخلی در کنار پیام رسان خارجی استفاده شود یا خیر. استراتژی ما این است که حداقل این سرویس را به کاربران ارائه کنیم. اگر بتوانیم یک سرویس خوب و با کیفیت در اختیار مردم بگذاریم مطمئنا کاربران بیشتر به استفاده از پیام رسان داخلی تشویق میشوند. اما همه این موارد به کیفیت سرویس و تجربه ای که کاربر خواهد داشت بر می گردد. وی در خصوص نیازهای توسعه و چالش های پیش رو گفت: یکی از این موارد به مشارکت سرویس دهنده و فضای ارائه سرویس مربوط میشود. فروشنده کالا هم باید در این فرآیند مشارکت داشته باشد. اما باید یک بودجه کافی برای تبلیغ تعیین کنیم. یعنی یکی از این بحث ها به موارد مالی مربوط است. از طرف دیگر، بحث درگاه های پرداخت است که بتوان آن را با ساده ترین و راحت ترین راهکار ارائه داد. بحث دیگر در این مقوله به جلب اعتماد مردم و کاربران مربوط می شود که در حقیقت وظیفه ما در بخش پیام رسان است. همه این ها در کنار هم باید بتوانند یک سرویس خوب ارائه کنند. خورشاد با اشاره به نقش موثر شرکتهای فعال در حوزه پرداخت در تسهیل این مهم؛ خاطرنشان کرد: این شرکت ها اول باید بتوانند درگاه پرداخت فراهم کنند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند روی استارت آپ های فین تکی سرمایه گذاری کرده اند. اگر بتوان این مسئله را با پیام رسان تلفیق کرد می تواند درآمدزایی خیلی خوبی داشته باشد. یعنی نباید نحوه کار به شکلی باشد که بخش پیام رسان علاوه بر داشتن بستر و زیرساخت این حوزه نیاز به فراهم کردن حوزه های دیگر داشته باشد. در حقیقت، این شراکت برد-برد است. در ادامه این گفتکو رامبد حیدریان مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک سرمایه گفت: در حوزه فین تک PSPها یا شرکت های فعال در حوزه پرداخت می توانند در برقراری ارتباط بین پیام رسان داخلی با این شرکت ها برای سرویس دادن به مردم نقش مؤثری داشته باشند و موجب توسعه هر چه بیشتر آن ها شوند؛ این توسعه می تواند موجب توسعه تجارت همراه یا توسعه در بحث پرداخت شود. وی افزود: یکی از معضلات فین تک در حال حاضر آن است که هنوز به پختگی لازم نرسیده است. ما کاملا آگاه هستیم که همه اپلیکیشن های موجود در حال حرکت به سمتی هستند که بتوانند همه پرداخت ها را به عنوان سرویس افزوده به خدمات خود اضافه کنند. طبیعتا بانک ها و شرکت های پرداخت نباید از این چرخه دور بمانند. ما نیز در حال بررسی این موضوغ هستیم تا بتوانیم با بهترین اپلیکیشن ایرانی که از بالاترین میزان تراکنش برخوردار است ارتباط مستقیم برقرار کنیم و در بخش پرداخت کاملا از آن ها پشتیبانی کنیم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش هایی که در حوزه پیام رسان ها بوده است و بحث فیلترینگ اخیر پیام رسان خارجی تلگرام و سایر مواردی که باعث شد تا توجه مردم به سمت پیام رسان های داخلی بیشتر جلب شود و از طرف دیگر، برنامه‌های حمایتی دولت
 

" در حال حاضر این امکان در پیام رسان سروش وجود دارد. یعنی علاوه بر وجود زیرساختهای لازم، سرویس های پرداخت درون کانال ها و حتی خرید شارژ یا پرداخت قبض نیز عرضه می شود. ولی هم فروشنده و هم خریدار باید مشارکت کنند تا به این ترتیب گردش مالی ایجاد شود و ما بتوانیم برای آن ها تبلیغ کنیم؛ پیام رسان سروش هم اکنون بیشترین تعداد کاربر را در بین پیام رسان های داخلی دارد.... "

 
 
از کسب و کارهای نوپا و به ویژه استارت آپ هایی که در این حوزه فعالیت می کنند؛ شما چه برنامه هایی در آینده نزدیک در پیش دارید، گفت: به نظر من این اتفاق خواهد افتاد؛ یعنی اعتماد مردم به اپلیکیشن های داخلی بیشتر خواهد شد. چون در اینجا دو بحث وجود دارد. یکی بحث ترافیک عظیم دیتا که از کشور خارج می شود و دیگر اینکه پیام رسان ها پیشرفت چشمگیری داشته اند و توانسته اند خود را با شرایط جدید سازگار کنند. شرکتهای پرداختی هم باید وارد این بازی شده و تمام سرویس هایی را که می توانند به عنوان خدمات ارزش افزوده به سرویس های پیام رسان اضافه کنند، ارائه دهند. وی در ادامه تصریح کرد: این موضوع می تواند باعث کاهش بار هزینه از روی دوش دولت بشود و ما به عنوان یک شرکت فعال در حوزه پرداخت و تجارت همراه می توانیم سرویس هایی ارائه دهیم که بار هزینه ها را در مسیر تحقق اقتصاد دیجیتالی کشور کاهش دهد. در همین رابطه احمد میردامادی عضو هیات مدیره شرکت ایران ارقام و فعال صنعت بانکداری دیجیتال و پرداخت گفت: در گذار از مدل سنتی به مدل مدرن حتما یک شکست و به هم ریختگی در بازار خواهیم داشت و این اجتناب ناپذیر است. نتیجه این به هم ریختگی احتمالا یکسری تراکنش های مبهم و خاکستری است. وی تصریح کرد: کاری که پیام رسان ها یا همه شبکه های فعال در حوزه ارتباطات عمومی گسترده می توانند انجام دهند اینکه این بازار پر التهاب را از تراکنش های مبهم تبدیل به تراکنش های تمیز کنند و به PSPها یا بانک ها تحویل بدهند. میردامادی گفت: این نقطه ای است که این شبکه های گسترده میتوانند انجام دهند. این کاری است که البته بر عهده بانک نیست. زیرا آن ها تحت رگولاتوری های مالی هستند، بلکه این وظیفه شبکه های اجتماعی نظیر پیام رسان ها است که می توانند این تراکنش ها را جمع کرده و آن را به تراکنش مالی تمیز تبدیل کنند و سپس در یک قالب درست تحویل PSPها بدهند. در واقع این نقش واسطی است که جای آن در حال حاضر به شدت خالی است و شاید فقط پیام رسان داخلی بتواند این جای خالی را پر کند. زیرا در پیام رسان های خارجی هیچ گونه امنیت اطلاعات در بخش تبادل های مالی وجود ندارد. این انعطاف پذیری در حوزه بانک ها و PSPها به دلیل رگولاتوری ها وجود ندارد. در واقع، انعطاف پذیری موجود در بخش شبکه های پیام رسان می تواند این خلأ را به خوبی پر کند. در نتیجه پیام رسان ترجیحا باید بومی باشد تا امنیت اطلاعات مالی فراهم شود. در بخش دیگری از این گفتگو سید جعفر خورشاد گفت: ما در بخش پیام رسان از این شرکت ها درخواست می کنیم تا این بستر را فراهم کنند. اگر بتوانیم یک سری از سرویس های ممتاز را در این بستر ارائه دهیم آنگاه یک ارزش افزوده جدیدی حاصل میشود که باعث افزایش استقبال کاربر و جلب اطمینان آن ها میشود. هم چنین، اگر تعداد کاربران در داخل پیام رسان های داخلی زیاد شود می تواند برای فین تک های نوپا که تعداد کاربران آن ها کم است مزیت های زیادی داشته باشد. وی در ارزیابی آثار تعاملات در مدل B2B نسبت به حمایت های مدل G2B تصریح کرد: اگر همه حوزه های فعال بتوانند به حرکت این اکوسیستم کمک کنند تا باعث رونق فضای اقتصادی شود آن وقت توسعه امکان پذیر میشود و با یک کمک مقطعی و موقتی تفاوت زیادی دارد. در پایان این گفت و گو همچنین احمد میردامادی گفت: به نظر من جایگاه ها خیلی مهم است. بخش های حاکمیتی فقط باید تنظیم و اعمال رگولاتوری بدون مزاحمت داشته باشند؛ B2Bها باید روابط خود را بر اساس توسعه خدمات ارزش افزوده بنا کنند تا مشتری و مصرف کننده بتواند اعتماد کند و نیازهایش برآورده شود. در واقع ترکیبی از PSPها و توسعه دهندگان شبکه های اجتماعی از جمله پیام رسان ها در اینجا می تواند نقش بسیار مهمی در انعطاف پذیری پیام رسان ها و توسعه آن ها در کشور داشته باشد و امیدوارم این همکاری گریزناپذیر به زودی اتفاق بیافتد.

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
چهار مظنون در رابطه با پرونده مرحوم مهرجویی بازداشت شده‌اند

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار