 |
توصيه روز |
 |
 |
:: بازار کامپيوتر :: |
 |
|
:: نکته آموزشی :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|
|
نتایج یک پژوهش راجع به گسترش اخبار جعلی در تلگرام: خبرهای جعلی در تلگرام بیشتر بازنشر میشود، کمتر دیده میشود!
|
| | |
 | پژوهشگران مؤسسه اینترنت آکسفورد در مطالعهای بر روی ۲۰۰ هزار پست تلگرامی نشان دادند که در تلگرام اخبار جعلی در قیاس با اخبار حرفهای، بیشتر بازنشر میشود اما ویوی کمتری میگیرند. |  به گزارش هموطن سلام، پژوهشگران مؤسسه اینترنت آکسفورد در مطالعهای بر روی ۲۰۰ هزار پست تلگرامی نشان دادند که در تلگرام اخبار جعلی در قیاس با اخبار حرفهای، بیشتر بازنشر میشود اما ویوی کمتری میگیرند.
🔸بر اساس یافتههای این پژوهش، مخاطبان منابع خبری حرفهای بیشتر از مخاطب مطالب گمراهکننده است و اخبار منابع حرفهای بیشتر دیده میشود. این یافتهها، تئوریهای پیشین راجع به اخبار جعلی را به چالش میکشد.
🔹در حالی که در مطالعات پیشین استدلال شده بود که اخبار جعلی بهدلیل آن که جذابتر و هیجانانگیزتر هستند احتمالا مخاطب بیشتری جذب کنند، این مطالعه بر روی دادههای تلگرامی این موضوع را رد میکند.
🔸همچنین یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میزان بازنشر اخبار جعلی بیشتر از اخبار حرفهای است (هرچند بازدید آن کمتر است)؛ امری که بیانگر فعالیت بیشتر گروههایی است که با اخبار جعلی مرتبط هستند.
🔹این امر مطالعات پیشین را تأیید میکند که کاربرانی که اخبار جعلی و گمراهکننده را مصرف میکنند بیشتر تحت تأثیر اخبار قرار میگیرند تا کسانی که اخبار را از منابع حرفهای دریافت میکنند.
🔸نکته مهم دیگر در میان یافتههای این پژوهش آن است که تنها چند منبع خبری که بهطور فعالانه اخبار جعلی منتشر میکنند بهتنهایی میتوانند باعث انتشار اخبار گمراهکننده در کل تلگرام شوند.
این پژوهش بر روی دادههای تلگرام کانالها و کاربران آمریکایی در بازه سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام شده است و تمرکز آن بر روی خبرهای تلگرامی بوده است که یک لینک به منبعی خارج از تلگرام داشته است. این نتایج ممکن است راجع به ایران متفاوت باشد. روش انجام پژوهش و متن کامل آن را از اینجا (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19331681.2022.2076272) میتوانید مطالعه کنید. | | | | | | |
|
 |
تحليل |
 |
 |
:: اقتصادی :: |
 |
|
:: فناوری اطلاعات :: |
 |
|
:: روی خط جوانی :: |
 |
|
:: ورزش :: |
 |
|
:: فرهنگ و هنر :: |
 |
|
:: حوادث :: |
 |
|
|
 |
 |
|
 |
|
|