دوشنبه 24 ارديبهشت 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری دوربین فضاپیمای «جونو» با مشکل روبرو شد

 
 

دوشنبه 17 بهمن 1401

دوربین فضاپیمای «جونو» با مشکل روبرو شد

 
 

اگر در سال‌های اخیر از تماشای تصاویر زیبای «مشتری» لذت برده‌اید، احتمالا تصاویری را دیده‌اید که با دوربین «جونوکم»(JunoCam) فضاپیمای «جونو»(Juno) گرفته شده‌اند. این فضاپیما در حال حاضر در مدار مشتری حضور دارد ...

اگر در سال‌های اخیر از تماشای تصاویر زیبای «مشتری» لذت برده‌اید، احتمالا تصاویری را دیده‌اید که با دوربین «جونوکم»(JunoCam) فضاپیمای «جونو»(Juno) گرفته شده‌اند. این فضاپیما در حال حاضر در مدار مشتری حضور دارد اما اخیرا مشکلاتی را ایجاد کرده است که باعث از بین رفتن تصاویر جمع‌آوری شده در طول پرواز اخیر آن از نزدیکی سیاره مشتری شده‌اند.
مشکلات سال گذشته زمانی آغاز شدند که فضاپیما در ۱۴ دسامبر، چهل و هفتمین پرواز خود را از نزدیکی مشتری انجام داد. پس از تکمیل این پرواز، رایانه داخلی فضاپیما سعی داشت داده‌های جمع‌آوری‌شده را به زمین ارسال کند اما اتصال قطع شد. مشکلی در دسترسی فضاپیما به داده‌های جمع‌آوری‌شده وجود داشت و احتمالا ناشی از تشعشعات شدیدی بود که به دلیل مگنتوسفر مشتری پیش آمدند.
چند روز بعد، رایانه دوباره راه‌اندازی شد و فضاپیما در حالت ایمن قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که آسیب بیشتری رخ نمی‌دهد. سپس، گروه ماموریت توانستند داده‌های مربوط به پرواز قبلی را به دست آورند و جونو در ۲۹ دسامبر به عملکرد عادی خود بازگشت.
با وجود این، داده‌های جمع‌آوری‌شده در چهل و هفتمین پرواز کمی مشکل داشتند اما گروه باور داشتند که این فقط یک مشکل موقتی است که به دلیل دمای بالا در زمان روشن شدن دوربین جونوکم پس از استراحت ایجاد می‌شود. بنابراین، آنها برنامه‌ریزی برای چهل و هشتمین پرواز را ادامه دادند که برای ۲۲ ژانویه برنامه‌ریزی شده بود.
با وجود این، در چهل و هشتمین پرواز نیز مشکلات بیشتری در مورد دوربین وجود داشت. ناسا در سایت خود نوشت: جونوکم نصب‌شده روی فضاپیمای جونو، طی آخرین پرواز فضاپیما از نزدیکی مشتری در ۲۲ ژانویه، تمام تصاویر برنامه‌ریزی‌شده را دریافت نکرد. این موضوع مشابه اتفاقی بود که در پرواز قبلی به دلیل افزایش دما در دوربین رخ داد.
ناسا در ادامه نوشت: این مشکل در پرواز اخیر، برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه داشت که ۲۳ ساعت در مقایسه با ۳۶ دقیقه در طول ماموریت ماه دسامبر بود و ۲۱۴ تصویر نخست جونوکم را غیر قابل استفاده گذاشت. مانند اتفاق قبلی، پس از رفع ناهنجاری که باعث افزایش دما شد، دوربین به حالت عادی بازگشت و ۴۴ تصویر باقی‌مانده، باکیفیت و قابل استفاده بودند.
پرسشی که اکنون مطرح می‌شود، این است که چه چیزی باعث افزایش دما می‌شود و آیا می‌توان آن را رفع کرد. در حال حاضر، تا زمانی که گروه برای بررسی مشکل تلاش می‌کنند، دوربین روشن باقی می‌ماند.

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
قتل زن تهرانی در حمام خانه اش / شوهرش تصمیم به مثله کردن جسد داشت که پشیمان شد!

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار