يكشنبه 30 ارديبهشت 1403

توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری احتمال از بین بردن ویروس کووید- ۱۹ با آنتی‌بادی حاصل از ویروس سارس

شنبه 19 مهر 1399

احتمال از بین بردن ویروس کووید- ۱۹ با آنتی‌بادی حاصل از ویروس سارس

محققان دریافتند که نمونه‌های سرمی جمع‌آوری‌شده از آنتی‌بادی بیماران مبتلابه کروناویروس سارس (SARS-CoV) سال ۲۰۰۳، قادر است اثر کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو (SARS-CoV۲) را در سلول‌های کشت شده آزمایشگاهی را خنثی کند.

محققان اعلام کردند: موش‌ها و خرگوش‌هایی که با یک مجموعه گیرنده متصل شونده (RBD) از سویه سارس-کووید زباد نخلی نقاب‌دار(Himalayan palm civet) مصون شدند، نسبت به حیواناتی که با RBD سویه انسانی واکسینه شده‌اند، واکنش‌های آنتی‌بادی قوی‌تری نسبت به سارس کووید-۲ نشان دادند.
محققان اظهار کردند: یافته‌های آنان ممکن است راهبردی برای تولید واکسن جهانی برای ویروس‌های کرونای امروز و آینده باشد.
یوآنمی‌ژو و همکاران او، ۲۰ نمونه سرم بیماران بهبودیافته مبتلابه سارس- کووید ۲۰۰۳ را تجزیه‌وتحلیل کردند و واکنش‌متقاطع برای آنتی‌ژن‌های پروتئینی مشتق‌شده از چهار منطقه پروتئین سنبله سارس- کووید- دو از جمله اکتودومین S، زیرمجموعه S۱، RBD و زیرمجموعه S۲ را در نظر گرفتند. اکتودومین، قسمت‌هایی از پروتئین‌ها هستند که تماس با سطوح را آغاز کرده و منجر به انتقال سیگنال می‌شوند.
تمام نمونه‌های سرمی با پروتئین‌های S و S۲ به‌شدت واکنش نشان دادند و این در حالی است که با پروتئین‌های S۱ و RBD واکنش ضعیف‌تری داشتند.
آزمایش جداگانه با استفاده از روش عفونت دوره‌ای (single-cycle infection) سرم‌های بهبودیافته سارس-کووید به طور موثر از ویروس‌های شبه سارس-کووید و سارس-کووید-۲جلوگیری می‌کند(که نمی‌توانند به‌تنهایی پروتئین‌های سطح ویروسی تولید کنند) اگرچه آن‌ها فعالیت سارس کووید-۲ را با کارایی کمتری مهار می‌کنند.
این یافته‌ها در حیوانات تایید شد و به‌طور خاص توانایی RBD را در ایجاد واکنش متقابل در موش مشخص کرد، زیرا RBD کمترین میزان محافظت از محل پروتئین سنبله بین دو ویروس است.
محققان دریافتند که سرم ضد RBD از سارس-کووید با سارس-کووید-۲ واکنش متقابل نشان می‌دهد و بیان می‌کند یک عنصر اصلی آنتی‌ژن به‌طور ژنتیکی در مکان‌هایی از RBD دو ویروس حفظ می‌شود.
گروه محققان گفتند: اگرچه افزایش وابسته به آنتی‌بادی (هنگام اتصال ویروس به برخی از آنتی‌بادی‌ها، ورود آن به سلول‌های میزبان را تسریع می‌کند) در این مطالعه مشاهده نشده است، اما باید در تولید واکسن به آن توجه شود.
این مطالعه در مجله Science Advances منتشرشده است.

تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
قتل زن تهرانی در حمام خانه اش / شوهرش تصمیم به مثله کردن جسد داشت که پشیمان شد!

::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار