يكشنبه 30 ارديبهشت 1403

 
 
     
 
     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آگهي درهموطن 
اخبار در موبايل 
آرشيو روزنامه 
تماس با ما 
توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری سیستم‌های خودکار رانندگی، حواس‌پرتی راننده را افزایش می‌دهند

 
 

جمعه 6 دي 1398

سیستم‌های خودکار رانندگی، حواس‌پرتی راننده را افزایش می‌دهند

 
 

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های خودکار رانندگی می‌توانند عاملی برای افزایش حواس‌پرتی راننده باشند.

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داده است رانندگانی که از سیستم‌های کنترل تطبیقی و کمک راننده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض حواس‌پرتی هنگام رانندگی قرار دارند.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، رانندگانی که از فناوری کمک راننده استفاده می‌کنند، تقریبا دو برابر بیش از دیگر رانندگان در معرض رفتارهای شامل حواس‌پرتی مانند بی‌قراری و نگاه نکردن به جاده قرار دارند. در واقع می‌توان گفت هنگامی که این سیستم‌ها روشن می‌شوند، رانندگان خاموش می‌شوند.
این موضوع در مورد رانندگانی که تازه با چنین فناوری‌هایی آشنا شده‌اند، کاملا برعکس است زیرا کمتر امکان دارد که این رانندگان، رفتارهای شامل حواس‌پرتی را هنگام فعال شدن سیستم از خود نشان دهند.
پژوهشگران طی این بررسی، رفتار دو گروه متفاوت از شرکت‌کنندگان را تحلیل کردند. به شرکت‌کنندگان هر دو گروه، خودروهایی داده شد که به سیستم‌های کمک راننده مجهز بودند. این سیستم‌ها، امکان کنترل خودکار سرعت و پیشگیری از رفتن به لاین‌های دیگر را برای خودرو فراهم می‌کنند. دوربین‌ها و حسگرهایی نیز در خودروها نصب شدند تا رفتار رانندگان و حرکات چشم آنها را ثبت کنند.
در این پژوهش، رفتارهایی مانند پیام فرستادن با تلفن همراه، نگه داشتن تلفن همراه در دست، تنظیم رادیو، سیگار کشیدن، نگاه کردن به عابران پیاده، صحبت کردن با مسافر و نگاه کردن به جاده مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این بررسی نشان داد رانندگانی که با سیستم‌های خودکار بیشتر آشنا هستند، در مقایسه با گروه دوم که آشنایی کمتری با این فناوری‌ها دارند، بیشتر دچار حواس پرتی می‌شوند.
پژوهشگران، دلیل این موضوع را اعتماد کمتر رانندگان به سیستم‌های خودکار می‌دانند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان گروه دوم پیش از آغاز رانندگی، جزئیاتی را در مورد سیستم‌ها یاد گرفتند. نظر پژوهشگران این است که شاید آموزش، دلیل حواس‌پرتی کمتر باشد. رانندگان گروه نخست، هیچ آموزش اضافه‌ای نداشتند؛ در نتیجه پژوهشگران باور دارند که شاید آموزش‌های ابتدایی این افراد، به اندازه کافی نبوده است. پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: کاربران فناوری خودکار پیش از ورود به جاده، فقط مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نوشتاری و گفتاری را دریافت می‌کنند.
این پژوهش نشان می‌دهد که سیستم‌های خودکار کمک راننده می‌توانند به بهبود ایمنی رانندگی کمک کنند اما ممکن است در مورد قابلیت آنها در پیشگیری از بروز تصادف، اغراق شده باشد.

 
 
   
 
تحليل
:: اقتصادی ::
شارژ اضافی ۱۲۰هزار تومانی «یارانه‌ها» ذخیره نمی‌شود/ نحوه بهره‌مندی از این شارژ
:: فناوری اطلاعات ::
آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
:: روی خط جوانی ::
چه زمانی برای اولین بار بگوییم "دوستت دارم"
:: ورزش ::
همه چیز درباره خویچا کواراتسخلیا، مارادونای گرجستانی
:: فرهنگ و هنر ::
قلم مقدس به‌دنبال معرفی اسوه برای نسل خبرنگاران است
:: حوادث ::
قتل زن تهرانی در حمام خانه اش / شوهرش تصمیم به مثله کردن جسد داشت که پشیمان شد!

 
     
   
     
     
    ::  تماس با ما  ::  درباره ما  ::  sitemap  ::  آگهي درهموطن  ::
کليهء حقوق متعلق است به روزنامهء هموطن سلام. ۱۳۹۳ - ۱۳۸۳
طراحی و اجرای سايت : شرکت به نگار