پنجشنبه 9 فروردين 1403

توصيه روز
:: بازار کامپيوتر ::
معرفی تبلت چهار هسته‌يی شرکت ASUS‎
:: نکته آموزشی ::
چگونه گوشی اورجینال را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اخبار داخلی دانش و فناوری دانشمندان ممکن است موج‌های پس‌زمینه جهان را یافته‌ باشند

سه شنبه 30 دي 1399

دانشمندان ممکن است موج‌های پس‌زمینه جهان را یافته‌ باشند

با توجه به اینکه کشف امواج گرانشی می‌تواند به ما در درک کیهان کمک کند، دانشمندان اکنون احتمالا امواج پس‌زمینه جهان را یافته‌اند.

دانشمندان ممکن است امواج گرانشی را که برخی از رویدادهای پس‌زمینه جهان را تشکیل می‌دهند، نه فقط آنهایی که از رویدادهای غیر معمول مانند برخورد سیاه‌چاله‌ها ناشی می‌شوند، شناسایی کرده باشند.
محققان رصدخانه "نانوگراو"(NANOGrav) که یک رصدخانه نانوهرتز برای جستجوی امواج گرانشی در آمریکای شمالی است، یک سیگنال قوی را کشف کرده‌اند که ممکن است پس‌زمینه موج گرانشی را نشان دهد، یعنی نشان دهنده امواج حاصل از ادغام ابرسیاه‌چاله‌ها در سراسر کیهان باشد.
رصدخانه نانوگراو به جای تلاش برای شناسایی مستقیم این امواج، به دنبال تأثیرات این امواج بر روی تپ‌اخترها بوده است که الگوهای نوری آنها اغلب در دوره‌های طولانی مدت ثابت است.
تپ‌اخترها(Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱.۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده ‌است. تپ‌اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آنها بستگی دارد.
محققان بیشترین تعداد تپ‌اختری که ممکن بود(تاکنون ۴۵ تپ‌اختر) را در مدت زمان حداقل سه سال بررسی کردند و متوجه روند مشترکی شدند که به نظر می‌رسد زمان بهم پیوسته را صدها نانوثانیه منحرف می‌کند. البته این یک نتیجه قطعی نیست. دانشمندان می‌خواهند این داده‌ها را با تپ‌اخترهای بیشتر و مطالعات طولانی‌تر تأیید کنند و این کار ممکن است سال‌ها طول بکشد. "جوزف سایمون" نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما شاهد شواهد باورنکردنی و قابل توجهی برای این سیگنال هستیم، اما متأسفانه ما هنوز نمی‌توانیم کاملاً بگوییم که این سیگنال چیست.
اگر این سیگنال نشان دهنده امواج گرانشی پس‌زمینه کیهان باشد، می‌تواند به تعیین دقیق منابع این امواج و در نهایت اینکه این نیروهای پنهان چگونه جهان هستی را تشکیل داده‌اند، کمک کند.

تحليل